sunnuntai 2. marraskuuta 2014

Lukion ykkösten kulttuurimatka Ouluun

Torstai 16.lokakuuta, kello 16.30. Linja-auto on täynnä opiskelijoita, lukion ykkösiä ja muutamia yläkoululaisia. Kerrankin olemme aikataulussa. Tunnelma on katossa, kun lähdetään Iistä kohti Oulua ja kulttuurikeskus Valvetta, jossa meidän pitäisi tutustua kahteen näyttelyyn. Nopeimmat aloittavat eväidensä syönnin jo tässä vaiheessa.

Noin puoli tuntia myöhemmin saavumme Ouluun ja linja-auto pysähtyy aivan keskustaan. Purkaudumme ulos autosta nopeasti ja kuljemme melkein siistissä jonossa kulttuurikeskuksen aulaan, joka on aivan nurkan takana. Siinä vaiheessa kuvaamataidon opettajamme jakaa meidät kahteen ryhmään. Minä olen ryhmässä numero... Ei aavistustakaan, mutta meidän ryhmämme on käytävä ensin tutustumassa valokuvanäyttelyyn. Valokuvanäyttelyssä on esillä monien eri valokuvaajien otoksia. Ehkä kaikille parhaiten jäi kuitenkin mieleen kaksi videoteosta. 

Valveella saimme viettää "omaa aikaa"
Nopea pyörähdys valokuvanäyttelyssä ja sitten kipitämme parin kymmenen metrin päässä sijaitsevaan Galleria 5:seen, jossa on esillä jonkun suomalaisen taiteilijan maalauksia. Toiset oppilaista vaikuttavat olevan oikeasti innoissaan maalauksista ja toiset... No, eivät ihan niin innoissaan. En halua kertoa kumpaan kategoriaan minä kuulun. Kun lyhyt vierailu taidenäyttelyssä on ohi, neuvotaan meitä vierailemaan ilmaisessa Galleria 5:ssä myös tulevaisuudessa.

Molemmat taidenäyttelyt käytiin läpi melko pikaisesti, mutta ehkä kaikilla olikin kiire syömään eväitään, tai ostamaan niitä Valveen kahvilasta. Vietämme aikaa Valveella noin puoli tuntia ja ehdimme mm. tutustua rakennuksen mahtavaan arkkitehtuurin ja lisäksi tärkeimpänä huomaan, että myös Valveelta löytyy ilmainen julkinen wc.

Minä ja muutama kaverini myöhästymme melkein linja-autosta, joka jatkaa matkaa aikataulun mukaan kohti Madetojan salia. Edessä on vielä illan odotetuin hetki, sillä kello 19.00 alkaa Oulu Sinfonian konsertti. Matka Madetojan salille on lyhyt, mutta sitäkin riehakkaampi. Ehkä väsymys alkoi jo hiukan painamaan tässä vaiheessa?

Aiheutimmekohan me pientä ruuhkaa Madetojan salilla?
Madetojan salilla saamme konserttiliput musiikinopettajaltamme ja tietenkin niitä vielä kavereiden kanssa vaihdamme, jotta saamme istua kavereidemme kanssa. Kun olemme viimeinkin omat paikkamme löytäneet ja valot salissa himmentyvät, olen aivan pihalla. Minulla ei ole aavistustakaan mitä orkesteri soittaa. Myöhemmin minulle selviää, että siinä vaiheessa he esittivät kuusi saksalaista tanssia. Kyllähän minä nyt ne osaan nimetä, ainakin leikisti.

Konsertti menee minun mielestäni nopeasti ohi, mutta suurin osa muista olivat jostain kumman syystä minun kanssani eri mieltä. Minulle parhaiten jäi mieleen konsertissa esitetty Sostakovitsin pianokonsertto, mutta monet muut pitivät enemmän illan pääesityksestä eli Tsaikovskin sinfoniasta numero 5. Kun istumme takaisin linja-autoon, jotta pääsisimme takaisin kotiin, keskustelu konsertista käy kuumana. Ainakin konsertti sai meidät ajattelemaan asiaa.

Myöhään illalla saavumme takaisin Iihin ja kukin hajaantuu omille teilleen. Ilta oli mukava ja painui varmasti kaikkien mieleen. Kiitos mukana olleille.

Teksti: Valtteri P.
Kuvat: Elina H.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti