perjantai 8. kesäkuuta 2018

Herzlich willkommen in Berlin

Maanantai 14.5

Vihdoin koitti se kauan odotettu palkkio uurastuksestamme messujen parissa. Saavuimme jo aamukuudelta lentokentälle ja noin tunnin päästä matkamme alkoi. Berliinin lentokentälle laskeuduttuamme ostimme infosta jokaiselle Berlin Welcome-cardin, jolla saimme liikkua kaikissa julkisissa kulkuvälineissä koko matkan. Majoituimme iltapäivän puolella hotelliimme ja luvassa oli omaa kaupungilla kuljeskelua. Ilta päättyi yhteiseen ateriaan hienossa ravintolassa.

Brandenburgin portti

Tiistai 15.5

Egyptian Museum Berlin
Virkistävien yöunien jälkeen söimme hotellin tarjoaman monipuolisen ja herkullisen aamupalan. Suuntasimme metrolle ja siirryimme sillä kätevästi Potsdamer platzille, josta kävelimme Brandenburgin portille. Tämän jälkeen kävelimme katsomaan Holokaustin uhreille osoitettua muistomerkkiä. Yhteinen kiertely päättyi kahteen vaihtoehtoiseen kohteeseen, joista sai itse valita toisen johon mennä. Vaihtoehdot olivat Egyptian Museum Berlin ja Berliner Dom. Berliner Dom eli Berliinin tuomiokirkko on rakennettu vuosina 1895–1905. Luterilainen kirkkorakennus sijaitsee Saksan pääkaupungissa Berliinissä Spreeinsel-saarella. Nykyisen 116 metriä korkean tuomiokirkon rakennutti Saksan                                                keisari Vilhelm II. Suurin osa meistä kävi tutustumassa Berliner Domiin,                                              joka oli erittäin mieleenpainuva upeista koristeluistaan ja valtavasta                                                      koostaan.

Berliner Dom

Keskiviikko 16.5

Siegesseule
Lähdimme aamulla kiertämään suuren English Gartenin viertä ja matkalla näimme muun muassa Siegesseulen ja lopuksi näimme monumentin, joka oli omistettu Otto von Bissmarkille. Seuraavaksi matkasimme julkisella Madame Tussaudsin vahakabinettiin. Kabinetin perustaja Madame Tussauds oli syntymänimeltää Marie Grosholtz (1761-1850). Hän tutustui vahamallien tekoon työskennellessään Strasbourgissa lääkärin taloudenhoitajana. Vahanukkeja siellä on muun muassa Einsteinistä, Hitleristä ja Jennifer Lopezista.
Vahakabinetin mukaan Hitler edustaa merkittävää - joskin karmeaa - käännekohtaa nyky-Euroopalle eikä häntä siksi voida syrjäyttää näyttelystä. Hitler sijaitsee muista poikkeavasti lasin takana, eikä nukesta saa ottaa kuvia. Tämän avulla varmistetaan, etteivät vierailijat pääse ottamaan kuvia nuken kanssa, mitä on pelätty uusnatsien tekevän. Saksan laki kieltää natsisymbolit ja Hitleriä ihannoivan taiteen, josta johtuen Hitler pyrittiin kuvaamaan sellaisena kuin hän oli elämänsä viimeisinä päivinä. Ei turhan voitokkaana.

Muita nukkeja saa koskettaa ja niiden kanssa saa ottaa kuvia. Kapinetti on täynnä julkimoita laidasta laitaan. Lopuksi päädyimme vielä Checkpoint Charlielle.
Otto von Bissmarkin monumentti
Berliinin muuri (Berliner Mauer) oli muuri, joka erotti Itä-Berliinin ja sitä ympäröineen Itä-Saksan valtion Länsi-Berliinistä 1961–1989. Sen tarkoituksena oli estää itäberliiniläisten ja itäsaksalaisten pääsy länteen.
Toisen maailmansodan jälkeen liittoutuneet jakoivat Saksan neljään miehitysvyöhykkeeseen. Myös pääkaupunki Berliini jaettiin samalla tavalla Neuvostoliiton, Yhdysvaltain, Britannian ja Ranskan vyöhykkeisiin, vaikka se sijaitsikin keskellä Neuvostoliiton vyöhykettä. Neuvostoliitto hallitsi kaupungin itäosaa, kolme länsivaltaa sen länsiosaa.
Kun Neuvostoliitto poliittisen kiistan vuoksi saartoi Berliinin länsivyöhykkeet kesäkuussa 1948, kaikki elintarvikkeet oli kuljetettava kaupunkiin lentoteitse ilmasiltaa pitkin toukokuuhun 1949 saakka. Tämän jälkeen Yhdysvaltain, Britannian ja Ranskan Saksan-vyöhykkeistä muodostui Saksan liittotasavalta (Länsi-Saksa) ja Neuvostoliiton vyöhykkeestä Saksan demokraattinen tasavalta. Länsi-Berliinistä tuli tällöin käytännössä osa läntistä Saksaa Itä-Saksan alueen sisällä. Kun Saksan sisäraja suljettiin vuonna 1952, jäi Berliini ainoaksi paikaksi, jossa raja oli yhä avoin. Miljoonat itäberliiniläiset ja -saksalaiset pakenivat sen kautta länteen, joukossaan paljon korkeasti koulutettuja ja työikäisiä kansalaisia. Berliinin muuri rakennettiin tämän joukkopaon estämiseksi. Muuri purettiin 9. marraskuuta 1989.
Päivän lopuksi kiertelimme omatoimisesti Berliiniä muun muassa Alexanderplatzin kaupoilla.

Torstai 16.5

Viimeisenä päivänä kävimme Berliinen eläintarhassa.
Zoologischer Garten Berlin on yksi maailman suurimmista eläintarhoista ja eläinlajien määrällä mitattuna suurin. Se sijaitsee läntisen Berliinin keskustassa Tiergartenin puiston laidalla lähellä samannimistä rautatieasemaa. Yhdessä akvaarionsa kanssa se on yksi Berliinin nähtävyyksistä. Eläintarha aukesi ensimmäisen kerran 1. elokuuta 1844 ollen näin Saksan vanhin eläintarha.
Nykyään eläintarhassa on arviolta 14 000 eri eläintä ja 1 500 eläinlajia 35 hehtaarin suuruisella alueella.
Omatoimisten ruokailujen ja viimehetken shoppailuiden jälkeen reissumme läheni loppuaan suunnatessamme lentokentälle kohti Suomea.