Kävimme Iin
lukion Fysiikka 7-kurssilaisten kanssa tutustumassa sähköautoihin
keskiviikkona 14.09.2016 Micropoliksen
Energiainsinöörien Jukka Härkinin ja Kari Mannisen kyydittämänä. Kyseiset
sähköautot olivat Nissanin valmistamia LEAF-malleja, joiden värit olivat harmaa
ja valkoinen.
Nissan LEAF harmaana sekä valkoisena |
.
Nissan LEAFin
täysi vääntö on heti käytössä. Tämä merkitsee piristävän hyvää kiihtyvyyttä ja
yllätystä autoilijalle, joka jää liikennevaloissa kauas taakse. Auton
painopisteen sijaitessa alhaalla parantaa auton käsittelyä. LEAFin moottori on
vierasmagnetoitu moottori ja hevosvoimaakin löytyy kokonaiset 110hv:ta. Akun
kesto kuitenkin heikkenee huomattavasti ajettaessa moottoriteillä, sillä
sähköautot ovat parhaimmillaan taajamaliikenteessä.
Takaluukusta löytyy myös aurinkopaneeli |
Sähköautot
ovat erittäin ympäristöystävällisiä. Ainoat ympäristöhaitat aiheutuvat
valmistuksessa ja sähköntuotannossa. Sähköautoihin pyritään tuottamana
mahdollisimman paljon energiaa aurinko- ja tuulivoimalla, ja tästä johtuen
sähköautoilla ajaminen on ekologista. Esimerkiksi Iin Micropoliksella
latauspisteiden energia tuotetaan aurinkopaneeleilla. Lisäksi autoissa on
upotettu oma pieni aurinkopaneeli, jolla voidaan varata energiaa pienempiä
määriä. Autosta löytyi myös ekonappi, jota käyttämällä auto vähentää tehoja ja
säästää sen myötä energian kulutusta. Sähköautoissa ei ole pakoputkea eivätkä
ne aiheuta hiilidioksidipäästöjä ajon aikana lainkaan, joten ne ovat kaikista
teillä liikkuvista moottoriajoneuvoista ympäristön kannalta paras vaihtoehto.
Nissan LEAFin käyttökustannukset ovat merkittävästi alhaisemmat kuin
vastaavissa bensiini- tai dieselkäyttöisissä autoissa – sillä ajaminen maksaa
vain muutaman euron / 100 kilometriä.
Sähköauton latausportit sijaitsevat auton etuosassa. |
Istuttuamme autoon emme huomanneet sisätilan juurikaan eroavan tavallisesta
bensa-autosta. Tilaa oli – kuten
keskikokeisessa autossa – hyvin, eikä
takapenkeilläkään tullut ahdasta vaikka jokainen penkki oli käytössä. Moottorin
ääntä kyseisessä autossa ei oikeastaan kuule, joten auton ilmoittaa moottorin
käynnistymisestä äänimerkillä. Auton kyydissä oli mukava matkustaa, sillä kyyti
oli tasaista ja pehmeää eikä puhe peittynyt moottorin alle, niinkuin
tavallisessa autossa voisi käydä.
Pysähdyimme
hetkeksi Alarannan Kestilään, jotta voisimme katsoa autojen sisustaa tarkemmin sekä ottaaksemme autoista hieman
kuvia. Samalla Energiainsinöörimme kertoivat hieman auton ominaispiirteistä,
sekä näyttivät hieman erikoisimpia ominaisuuksia, kuten pakoputken puuttumisen
ja pienen aurinkopaneelin, joka oli osana takaluukkua.
Myöhemmin yksi opiskelijoistamme pääsi itsekin hieman kokeilemaan sähköautolla
ajamista. Hän kuvaili autoa mukavaksi ja helposti ajettavaksi, sillä
vaihelaatikko oli portaaton, joten auto ei nykinyt ollenkaan.
Pääsimme myös kurkistamaan sähköauton konepellin alle. |
Yleisesti ottaen
sähköauto tuntui olevan loistava valinta, jos ajelut jäävät suurelta osin
kaupungin sisäisiksi. Jos ekologisuus on lähellä sydäntäsi, on sähköauton
ostaminen tavallisen bensa-auton tilalle loistava valinta. Haluamme kiittää
Fysiikka 7- kurssilaisten sekä opettajamme puolesta Jukka Härkiniä ja Kari
Mannista saadusta tilaisuudesta tutustua sähköautoihin.
Opettaja sekä opiskelijat kuunteletvat Jukan ja Karin antamia tietoja sähköautoista. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti