Iin lukiossa järjestettiin juuri
ennen joululomalle lähtöä jatkokoulutusiltapäivä, jossa esittäytyi viisi eri
koulutusalaa. Jatkokoulutusiltapäivä oli tarkoitettu lukion toisen ja kolmannen
vuoden opiskelijoille. Lukion ohjauksen yksi keskeinen tavoite on
jatko-opintosuunnitelmien selkiyttäminen, ja tällaisen iltapäivän järjestäminen
antoi opiskelijoille pohdittavaa niin opiskelijaelämästä kuin itse opintojen
sisällöistä. Iltapäivän puheenvuorot myös rohkaisivat opiskelijoita
korkeakouluihin suuntautumiseen sekä oman suunnan löytämiseen. Opiskelijoiden
kertomana koulutusalat saivat toivotun piristysefektin. Erityisen ilahduttavaa
oli myös se, että esittelijöistä kolme oli Iin lukion käyneitä.
Iltapäivässä kuultiin
yliopistojen osalta maantieteen koulutusohjelmasta, luokanopettajan
koulutusohjelmasta sekä elintarvike- ja ympäristötieteistä. Yliopistoesittelyt
koskivat Oulun ja Helsingin yliopistoa. Esittelyissä korostuivat opiskelun
itsenäisyys, mutta myös vapaus. Laajat sivuainemahdollisuudet sekä oman
opintosuunnitelman tekeminen antavat joustoa opintojen suunnittelulle.
Esittelyissä painotettiin myös vapaa-ajan merkitystä sekä yliopistojen että
ainejärjestöjen tarjoamia liikunta- ja ajanviettotapoja. Lukiolaisia
kiinnostikin kuinka paljon vapaa-aikaa jää ja onko harrastuksille ylipäänsä
aikaa. Vastaukset olivat helpottavia, sillä kun omaa opiskeluaan tahdittaa
oikealla tavalla, myös rentoutumiseen jää aikaa. Jotkut esittelijöistä kävivät
myös osa-aikatyössä. Opintojen ohella tehdyt työt voivat myös hidastaa
opintoja, kuten maantieteen opiskelija kertoi. Tärkeätä on huomioida omat
harrastukset ja oman oppimisen mielekkyys, kaikki eivät vain ehdi oppia samalla
tahdilla kuin toiset. Tällöin täytyy keskittyä ensisijaisesti opintoihin.
Tällaisissa koulutusesittelyissä tärkeä tieto
on pääsykokeista kertominen. Kaikilta aloilta tarkkaa tietoa pääsykokeiden
luonteesta ei ole. Yleisiä ohjeita kyllä löytyy ja myös vanhoja
pääsykoekysymyksiä. Kiinnostavinta oli erityisesti kuulla, kuinka
haastatteluissa pärjää ja millaisia kysymyksiä siellä esitetään. Myös lukion
ainevalinnoista keskusteltiin. Ainevalinnat olivat useimmilla osuneet
kohdilleen, mutta myös joitakin lukiokursseja olisi voinut lukea enemmän, muun
muassa psykologiaa luokanopettajaopintoihin sekä fysiikkaa röntgenhoitajan
ammattiin. Näiden lukioaineiden merkityksen oli huomannut vasta opiskelujen
aikana. Kursseista kyllä korkeakouluopinnoissa selviytyi, mutta hieman enemmän
työtä kurssien eteen joutui tekemään.
Ammattikorkeakoulun opinnoista esittelyjä
saatiin röntgenhoitajan ja liiketalouden koulutuksista.
Ammattikorkeakouluopinnoista korostettiin käytännönläheisyyttä ja
verkostoitumista. Ammattikorkeakouluista esiteltiin Oulun seudun
ammattikorkeakoulu sekä Kajaanin ammattikorkeakoulu. Kajaanin
ammattikorkeakoulun esittelyssä painotettiin pienen koulutusyksikön etuja. Opettajat
tuntevat opiskelijat ja opiskeluun saa enemmän yksilöllisempää tukea. Nämä
eduthan olemme huomanneet myös pienessä lukiossa!
Kuvat ja teksti: Anna Pulkkinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti